sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Euroopan unioni – kritiikkiä Liettuasta

Tämä juttu olisi pitänyt kirjoittaa ja julkaista aikaisemmin. Se käsittelee Euroopan unionia. Ja tänään on eurovaalipäivä. Lisäksi juttu perustuu kirjoitukseen, joka on kirjoitettu jo viime vuoden heinäkuussa. Mutta nyt se on sitten tehty, eikä siitä sen enempää.

Kirjoitukseni pohjautuu Liettuassa ilmestyvässä venäjänkielisessä Respublika-sanomalehdessä 15. heinäkuuta 2013 julkaistuun artikkeliin.  Kirjoittaja on Vilnan yliopiston kansainvälisten suhteiden ja politiikkatieteiden instituutin professori ja Euroopan politiikkaan keskittynyt tutkija filosofian tohtori Vytautas Radžvilas. Radžvilasta voi nykyisin pitää arvokonservatiivina EU-kriitikkona, jolla on tosin ennen EU-pettymystään ollut liberaalia taustaa. Nyt ei siis tulla mairittelemaan EU:n liittovaltiokehitystä.

Aion referoida tekstiä. Se ei ole suora käännös. Sitä on lyhennetty, olen mm. jättänyt pois suoranaisia viittauksia Liettuan politiikkaan. Toisaalta Radžvilas käsittelee EU-historiaa sen verran viitteellisesti, että olen tarkentanut eräitä seikkoja käyttäen muita lähteitä. Lisäksi Neuvostoliittoa käsiteltäessä tuon lisävalaistusta muualta.  

Pahiksia Radžvilasin kirjoituksessa ovat Euroopan komission jäsen Viviane Reding, italialainen kommunisti Altiero Spinelli (1907-1986),  ranskalainen valtiomies Jean Monnet (1888-1979),  filosofi Herbert Marcuse (1898-1979), Euroopan unionin presidentti Herman van Rompuy, Euroopan unionin komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso ja ehkä myös saksalainen filosofi Friedrich Engels (1820 – 1895). Lisäksi tekstissä esiintyvät neutraalimmassa valossa liittokansleri Konrad Adenauer(1876 - 1967) sekä ranskalainen poliitikko ja pääministeri Robert Schuman (1886 – 1963). Jutussa sivutaan eräitä aatesuuntia, kuten valistuksen aatetta, liberalismia, eurooppalaisuutta, kommunismia, bolshevismia, marxilaisuutta, uusmarxilaisuutta, Frankfurtin koulukuntaa ja tietysti Euroopan unionin ytimessä olevaa Euroopan yhdentymisen (integraation) aatetta.

Kirjoitus on lehden keskiaukeamalla ja jutun otsikossa professori Vytautas Radžvilas varottaa Liettuaa Euroopan unionista: EU:n tavoitteena on tuhota perinteiset arvot, hajottaa perheet ja tehdä ihmisistä maankiertäjiä (Задача ЕС – разрушать традиционные ценности, семьи, а человека превратить в странника).  Otsikko antaa ymmärtää, että kirjoittaja arvostelee EU:ssa vallitsevaa työvoiman vapaan liikkuvuuden ideaa. Artikkelissa kuitenkin liikutaan pääasiassa muulla tasolla. Keskeisin huoli liittyy kansallisen itsemääräämisen menettämiseen. 

Kirjoittaja lähtee liikkeelle eurokomissaari Viviane Redingin Vilnan vierailusta. Hän ei voi yhtyä merkittävän vieraan käsityksiin.

Radžvilas toteaa alkuun, että kun Liettua reilut 10 vuotta sitten liittyi Euroopan unioniin, niin se luuli liittyvänsä vapaiden kansojen yhteisöön. Nykyinen kehitys Lissabonin sopimuksesta lähtien ei kuitenkaan vastaa tuota perusajatusta. EU on joutunut ennalta arvaamattomaan liikkeeseen, joka on kaukana siitä käsityksestä, joka Liettuassa siihen liityttäessä oli.

Reding antoi Vilnassa puhuessaan ymmärtää, että ellei jokin yksittäinen Euroopan unionin maa noudata Unionin lakeja ja sopimuksia, Euroopan Unioni ei sitä hyväksy ja pakottaa maat niiden taakse. Konkreettisesti tässä oli kyseessä Unionin perhepoliittisista päätöksistä ja yksilönvapauksista.
Tämän jälkeen kirjoittaja esittää lyhyen katsauksen Euroopan unionin historiasta. Vielä 40-luvulla Euroopan yhdentymisessä oli kaksi strategiaa tai tulevaisuuden näkymää. Oli ranskalaisen Robert Schumanin ja saksalaisen Konrad Adenauerin näkemys, jossa Euroopan integraatiota tuli kehittää vapaiden valtioiden yhteisöksi. Esikuvana he näkivät Sveitsin. Samanaikaisesti Euroopassa oli voimia, jotka toivoivat Euroopan yhdentymisessä radikaalimpaa kehitystä. Esimerkiksi italialaisen kommunistin Altiero Spinellin mielestä Eurooppa voisi yhdentyä marxilaisen tai liberaalin ideologian pohjalta. Tästä oli puhetta jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.

Sitten 1950-luvun alussa päädyttiin kompromissiin – Jean Monnet’n neofunktionaaliseen ajatukseen. Tähänkin käsitykseen sisältyi kirjoittajan mukaan liberaalisia ja marxilaisia periaatteita, mutta se alkoi ilmetä vasta myöhemmin.  

Kun Liettua 2000-luvun alussa liittyi Euroopan unioniin, luvattiin, että unionissa ei kajota kulttuurisiin, uskonnollisiin eikä eettismoraalisiin arvoihin tai perinteisiin. Kuitenkin jo Monnet’n suunnitelmassa oli Radžvilasin mukaan sisäänrakennettuna toisenlainen yhdentymisen idea.

Tässä yhteydessä hyppään hetkeksi sivuun Radžvilasin tekstistä ja palataan vielä Euroopan unionin alkutaipaleeseen. Tarkastelen hieman perusteellisemmin muista lähteistä käsin (wikipedian lisäksi mm. tämä) Euroopan unionin taustoja.
 
Euroopan unioni kehitettiin 1950-luvun alussa Ranskan ulkoministeri Robert Schumanin tekemän ehdotuksen pohjalta.  Haluttiin luoda yhteiset hiili- ja teräsmarkkinat ja saada tällä lailla taloudellinen integraatio käyntiin. Taustalla oli pyrkimys kahlita teollisuuden käyttöä militarismin välineenä.  Jean Monnet, joka omisti koko elämänsä Euroopan yhdentymiselle, oli Schumanin ehdotuksen taustalla, niin kuin Radžvilaskin sen toteaa.

Kun Hiili- ja teräsyhteisö lopulta vuonna 1952 syntyi, Monet toimi sen ensimmäisenä puheenjohtajana vuoteen 1955 asti. Integraation syventäminen alkoi, kun vuonna 1957 perustettiin EEC. Edelleen vuonna 1968 syntyi tulliliitto, jonka kanssa myös Suomi teki vapaakauppasopimuksen vuonna 1974. Alussa oli ollut vain kuusi perustajavaltiota, mutta 70-luvulta lähtien alkoi EEC:hen liittyä valtioita lisää.

Vähitellen alettiin tähdätä myös poliittiseen yhteistyöhön. 80-luvulla esitettiin vaatimus yhteisten sisämarkkinoiden luomisesta, mikä edellytti myös poliittista integraatiota. Vuonna 1993 astui voimaan Maastrichtin sopimus ja se merkitsi myös Euroopan unionin alkua. Tästä lähtien integraatiokehitys alkoi elää omaa elämäänsä, ilman että jäsenmaiden omat päätökset olisivat olleet sille esteenä.

Nyt palaan takaisin liettualaiseen tekstiin. Kuten jo mainitsin, Radžvilas katsoo, että Jean Monnet’n idea pitää sisällään liberaaleja ja marxilaisia ajatuksia. Nämä Monet’n ajamat ihanteet eivät kuitenkaan alkaneet toteutua. Monet’n periaatteena oli, että Eurooppaa pitää yhdistää alhaalta käsin, talousyhteistyön kautta. Katsottiin, että vapaakauppa ja sittemmin myös yhteinen raha voi edistää yhteistyötä myös muilla alueilla kuin taloudessa. Ajateltiin, että yhteisö on kuin omena, joka kypsyy vähitellen poliittiseksi liitoksi. Tämä tavoite ei kuitenkaan toteutunut itsestään. Kun huomattiin, että kehitys ei etene alhaalta käsin, alettiin pyrkiä EEC:n yhdistämiseen ylhäältä käsin. Tällaisen ehdotuksen teki ensimmäisen kerran yllä mainittu italialainen Altiero Spinelli. Tätä lähdettiin toteuttamaan luomalla yhteinen perustuslaki Euroopalle. Kuitenkin Ranska ja Hollanti torjuivat tämän ehdotuksen vuonna 2005. Tämän sopimuksen myötä alkoivat Radžvilasin mukaan paljastua EU:n todelliset kasvot. Sittemmin jäsenmaat hyväksyivät vuonna 2009 Lissabonin sopimuksen, joka muutti EU:n rakenteita perustuslakiluonnoksen suuntaan.

Tästä eteenpäin kirjoittaja lähtee purkamaan EU:n aatteellista taustaa. Hän toteaa kärjistäen, että EU:n luominen on maailman laajin yhteiskuntakokeilu, joka vain jatkaa Valistuksen aikana alkunsa saaneita suuria poliittisia yhteiskuntakokeiluja. Tällainen kokeilu oli aikoinaan myös kommunistisen yhteiskunnan rakentaminen Neuvostoliitossa. EU on uusi vaihe poliittisten insinöörien kehitystyössä, jossa yritetään yhdistää kommunismi, markkinatalous ja USA:n toteuttama demokraattinen globalisaatio. ”Kommunismi” on tosin nyt muuttunut uusmarxilaiseksi kulttuuriohjelmaksi.

Nykyisessä kehitysvaiheessaan EU alkaa Radžvilasin mukaan saada yhä rajumpia piirteitä. Perinteinen valtioiden liitto on mahdotonta toteuttaa tilanteessa, jossa valtioiden on annettava EU:lle osa omasta päätösvallastaan. USA:n kaltainen liittovaltio on kirjoittajan mukaan mahdotonta toteuttaa Euroopassa.

Nyt teen jälleen syrjähypyn ja lisään, että keskustelijat Vesa Kanniaisen toimittaman kirjan Euron tulevaisuus julkistamistilaisuudessa olivat liittovaltion suhteen pääosin samaa mieltä: http://www.libera.fi/fi/euron-tulevaisuus/euron-tulevaisuus-suomen-vaihtoehdot/.

Radžvilasin mielestä EU:n yhtenä tavoitteena on luoda uusi eurooppalainen ihmistyyppi, jollaista on pyritty luomaan niin Neuvostoliitossa kuin Amerikassakin. Se on poliittisesti välttämätöntä.

EU:n johdossa olevat J.M.Barroso ja presidentti H. Van Rompuy yrittävät vakuutella, että kansakunnat ja kansalliset arvot ovat vain menneisyyden jäänne. Niin kauan kuin on olemassa kansoja ja kansallisia arvoja, poliittisen lojaliteetin tärkeimmäksi kohteeksi tulevat Brysselin sijaan maiden pääkaupungit. Sen vuoksi myös tässä asiassa on yhdentymisprosessiin pantu lisää vettä myllyyn. On ruvettu luomaan uuden eurokansalaisen tyyppihahmoa, jonka pitää omaksua eurooppalaiset arvot.  Radžvilas ei luonnollisesti tällaista ideaa hyväksy. Hänen mielestään esimerkiksi demokraattinen hallinto tai ihmisoikeudet kelpaavat huonosti eurooppalaisiksi arvoiksi, sillä ne ovat universaaleja asioita, jotka tunnustetaan myös muualla kuin Euroopassa.

EU:n toiminnan taustalla muhivat poliittiset ja yhteiskuntafilosofiset ajatukset perustuvat uusmarxilaisuuteen ja liberalismiin. Näiden aatteiden pohjalta on kirjoittajan mukaan ryhdytty muokkaamaan Euroopan kansojen kulttuuri-identiteettiä.

Tätä ”muokkausta” Radžvilas selvittää vertaamalla EU:n kehitystä entisen Neuvostoliiton käytäntöihin. Neuvostoliitossa vallitsi malli, jonka mukaan ”kulttuurin pitää olla muodoltaan kansallista, mutta sisällöltään sosialistista”. Tämän periaatteen mukaan toimitaan myös EU:ssa.

Kirjoittajan mukaan sekä Neuvostoliitto että EU ovat saman marxilaisuuteen perustuvan yhteiskuntakokeilun perintöä.

Euroopassa kommunistit menettivät 1900-luvun alkupuolella sattuneesta syystä otteensa vallasta. Nyt ne ovat jälleen vallan kahvassa. Kirjoittaja toteaa ironisesti omasta maastaan, että se pyrki kaikin keinoin irti kommunistivallasta, mutta nyt sitä vedetään mukaan liittovaltioon, jonka todellisena johtajana on portugalilainen kommunisti Jose Manuel Barroso.

Taas siirryn muualle Radžvilasin tekstistä. Professori Timo Vihavainen avaa blogissaan Neuvostoliiton alkuvaiheen arvosekamelskaa:

”Kaikenkarvainen radikalismi kommuuneista rikoslain liberalisointiin, vapaaseen rakkauteen, nudismiin, hierarkioiden purkamiseen ja lasten kasvattamiseen yhteiskunnan toimesta on Venäjällä jo kokeiltu. Kysymys ei siellä enää ole houkuttelevasta utopiasta, vaan katkerasta kokemuksesta. Radikalismi villiintyi äärimmilleen ensimmäisen viisivuotissuunnitelman aikana 1928-1932… …Se oli aikaa, jolloin kommunistinen puolue oli todella aikeissa pakottaa ihmiset kommuuniin eli pakollisen tasa-arvoiseen yhteiselämään ilman vähäisintäkään yksityisomaisuutta… …Samaan aikaan suunniteltiin lasten kasvatuksen ottamista pois vanhemmilta eli siis ydinperheen täydellistä tuhoamista.”               ( http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2013/09/stalin-ja-putin-aina-vaarassa.html#comment-form )

Tämä sekamelska loppui kuin seinään, kun toveri Stalin ryhtyi toimiin ja palautti perinteiset kulttuuri- ja perhearvot voimaan. Tosin tilalle tuli verinen diktatuuri (niin kuin Saksassakin), mutta se on jo toinen asia.

Tähän voi liittää vielä Vladimir Putinin kannan, jonka voi lukea yllä olevasta lähteestä. Hän sanoo kannattavansa traditionalismia ja torjuu Lännen nykyiset liberaaliset muoti-ilmiöt. Annetaan Vihavaisen vielä jatkaa:

”…on syytä uskoa, että tuhansien vuosien mittaan muotoutuneilla traditioilla ja arvoilla on takanaan enemmän vakuuttavuutta. Asia koskee perhearvoja, vähemmistöjä ja etenkin enemmistöjä, joiden vakaumusta pitäisi kunnioittaa.” (mts.)

Palataan pian uudelleen Radžvilasin käsitykseen samasta aiheesta, mutta sitä ennen mennään muuhun  asiaan Radžvilasin tekstissä. 60-luvulla Uusmarxilaiset Frankfurtin koulukunnan filosofit esittivät, että työväenluokka on liian taantumuksellinen luokka, jotta sen varaan voisi rakentaa sosialistista vallankumousta. Lähtökohdaksi valittiin taloudellisen ja poliittisen vallankumouksen sijaan kulttuurinen lähestymistapa, jonka ideana on muuttaa todellisuuden ymmärtämistä juurruttamalla ihmisiin aivan uudet itsetajunnan ja moraalin standardit.

Merkittävänä nimenä tässä yhteydessä on Herbert Marcuse, jota mukaillen tämän vallankumouksen ytimenä pitää olla ns. seksuaalinen vallankumous. Oli myös löydettävä uusi tehokkaampi keino ihmisten hallintaan, sillä totalitarismiin ei ollut enää paluuta.

Tämä Frankfurtin koulukunnan alulle panema suuntaus on nyt saamassa lisää vauhtia. Kun liittovaltiopyrkimykset lisääntyvät, merkitsee se myös lisävetoa kulttuuriselle uudelleenkasvatukselle.

Nyt palaan kommunismiin Radžvilasin silmin. Friedrich Engelskin halusi kirjoittajan mukaan tuhota perinteisen perhekäsityksen. Neuvostoliitossa tuli voimaan täydellinen seksuaalinen vapaus. Avioliittoinstituutiosta luovuttiin. Tämä suunta kuitenkin Neuvostoliitossa sittemmin hylättiin, ja syy oli kirjoittajan mukaan hyvin käytännöllinen: sukupuolitautien määrä kasvoi maassa rajusti, sekä myös heitteille jätettyjen ja katulapsien määrä alkoi huolestuttavasti lisääntyä.

Samaan aatetaustaan pohjautuen ollaan nyt Euroopan Unionissa hylkäämässä perinteisiä perhearvoja. Miksi? On kaksi syytä. Perinteinen perhe sitoo ihmisiä liiaksi yhteen paikkaan.  Ihminen, joka ei ole sitoutunut vanhoihin perhearvoihin, on valmiimpi liikkumaan ja tällä tavalla voidaan hyväksi käyttää halpaa työvoimaa. Vapaa työvoima ei ole perheen kautta kahlehdittu yhteen paikkaan vaan häntä voidaan siirtää maailmankolkasta toiseen.

Toinen peruste on sitten hieman outo, mutta yritän sen mahdollisimman selväsanaisesti selostaa.
Radžvilas aloittaa perustelunsa ihmettelemällä, miksi kysymys vähemmistön oikeuksista on noussut pinnalle vasta muutama vuosikymmen sitten. Selitys on tieteen kehityksessä. On kehittynyt uusia hedelmöityshoitomenetelmiä ja hedelmöityshoidosta on kehittymässä miljardiluokan teollisuusala. Tätä varten on piirejä, jotka katsovat, että samaa sukupuolta olevien avioliittojen lisääntyminen mahdollistaisi tämän alan kehityksen.

Sekä miehellä että naisella on molempien sukupuolten geenejä. Tästä syystä samaa sukupuolta olevat voisivat hankkia itselleen yhteisen lapsen. Toisesta voidaan siirtää toiseen eri geenejä. Tämä on kuitenkin hyvin kallis prosessi.

Kun saadaan yhteiskuntaan sukupuolineutraali avioliittolaki, voidaan näitä hedelmöityshoitoja alkaa antaa yhteiskunnan kustannuksella. Kun sukupuolineutraalista laista tehdään juridisesti pätevä, voidaan kalliisiin hedelmöityshoitoihin vaatia veronmaksajat maksumiehiksi.


Radžvilas pitää nykyistä tilannetta hyvin vakavana. Hän vetoaa ihmisiin. He voivat viime kädessä kuitenkin puuttua asioiden kulkuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti