maanantai 14. heinäkuuta 2014

PIETARISSA KOKEMAA I: VIGILIA IISAKINKIRKOSSA

Iisakin kirkko
Yhdeksäs heinäkuuta, helteisen päivän ilta. Suuntasin Dostojevski-hotellista viereiselle metroasemalle ja välillä linjaa vaihtaen matkasin Admiralteiskajalle. Nousin ylös, tulin Malaja Morskaja –kadulle, käännyin vasemmalle. Pian edessäni avautui jykevä Iisakin kirkko.

Olin tullut Pietariin edellisenä päivänä ja ostanut heti ensimmäisestä kohdalle sattuneesta lipunmyyntipisteestä lipun kuorokonserttiin. Iisakin kirkko on toki vanhastaan tuttu paikka, mutta en edes tiennyt, että siellä oli alettu pitää konsertteja. Se ei ole mikään ihme, sillä edellisestä Pietarin käynnistäni oli lähes 15 vuotta. Konsertin ohjelmistossa oli Sergei Rahmaninovin Vigilia (Всенощное бдение  ’Kokoöinen vigilia’, All-Night Vigil), esittäjänä Smolnan katedraalin kamarikuoro johtajanaan Vladimir Begletsov (Камерный хор Смольного собора, Владимир Беглецов). Solistit tulivat kuoron omasta takaa: Nadezhda Brusnitsyna, altto, ja Boris Stepanov, tenori.

Olin ennen konsertin alkua hieman empivällä mielellä. Oli vilkas matkailusesonki. Yleisön joukossa oli runsaasti turisteja, jotka saattoivat olla paikalla lähinnä vain nähtävyyteen tutustumassa. Ennen konserttia ihasteltiin salia, napsittiin valokuvia. Mietin, pystyvätkö hiljentymään ja kuuntelemaan tuota taiteellisesti ja myös hengellisesti herkkää kuoroteosta. Epäröintiä aiheutti myös kuoro. Olin etukäteen tutustunut siihen Youtuben kautta, ja sen perusteella siitä oli jäänyt hieman ristiriitaisia mielikuvia. Lisäksi huomasin, että kuorolla oli seuraavana päivänä toinen konsertti eri ohjelmistolla. Olikohan tähän konserttiin valmistauduttu huolella vai tyydytäänkö pelkiksi ”turistien houkutuslinnuiksi”? Yhtä kaikki tunnelma oli salin upeiden kulissien ansiosta odottavan juhlava. Ja onneksi yleensä penkittömään kirkkotilaan oli tuotu istuimet niin kuin konserteissa kuuluukin olla.

Ennen kuin mennään itse konserttitapahtumaan, haluan kertoa hieman myös illan ohjelmanumerosta ja sen esittävästä kuorosta.

Rahmaninov sävelsi kokoöisen vigiliansa vuonna 1915. Se oli eräänlaista venäläisten polyfonisten kirkkolauluteosten kulta-aikaa, sillä tuolloin vuosisadan vaihteessa syntyi Venäjällä useita ortodoksisia liturgioita ja vigilioita. Ilmestyttyään teos sai toki huomiota, mutta yhteiskunnallisten mullistusten takia se jäi pian unholaan. Sittemmin se on löydetty, eikä ylistyssanojen virta ole laantunut . Linkin kautta löytyvän upean artikkelin ortodoksisen kirkkomusiikin historiasta kirjoittanut blogisti (http://www.seijaahonen.net/ortodoks.php?teksti=kirklau04)  pitää Rahmaninovin Vigiliaa hengeltään rukouksellisena. En pane vastaan.  Sävellys kuuluu niin hänen kuin minunkin suosikkeihin, joten meillä lienee jotain yhteistä kokemuspohjaa, vaikken koekaan olevani ortodoksisuuden tuntija.

Rahmaninovia ei pidetä kovin uskonnollisena henkilönä. Siksi on yllättävää, että sävellys rakentuu uskollisesti ortodoksiseen perinteeseen.  Sen osissa on käytetty erilaisia ortodoksisia kirkkolaulutapoja (rospev, роспев). On kiovalaista ja kreikkalaista laulutapaa  sekä vanhaa venäläistä, bysanttilaisen perinteen pohjalta syntynyttä znamenni-musiikkia. Lopussa on myös mm. kaksi troparia. Vaihtelevuutta riittää. Mielestäni on hienoa, että tämänkaltainen sävellys tuodaan esitettäväksi ympäristöön, jossa se kuuluukin esittää.

Rahmaninovin Vigilia olisi itse asiassa jumalanpalvelusmusiikkia. Se sisältää kuitenkin sen verran teknisesti vaikeita osia, että teos vaatii esittäjäksi hyvin harjaantuneen kuoron. Nimenomaan basso-osuuksia pidetään hyvin haastavina. Tämän vuoksi teosta esitetään lähinnä konserteissa.

Smolnan katedraalin kamarikuoro on perustettu vuonna 1991. Vladimir Begletsov on toiminut kuoron taiteellisena johtajana vuodesta 2004. Kuoro on saanut myös kansainvälistä mainetta. Sen ohjelmistossa on kirkkomusiikin ohella myös muuta klassista musiikkia ja oopperaa. Kuorolla on itse asiassa yllättävänkin monipuolista ohjelmistoa. Täältä voi venäjän kielen taitoinen lukea Muzikalnyj vestnik –lehden artikkelin kuoron konserteista: http://www.nstar-spb.ru/musical/print/article/tri-chuda/ . On mm. Orffin Carmina Buranaa, Schnittkeä, J.S. Bachia - ja myös Beatlesia, Michael Jacksonia, Queenia ja Rolling Stoneseja sekä venäläisiä bardeja Vladimir Vysotskista alkaen. Näihin viimeksi mainittuihin voi tutustua Youtubessa. Ne on nauhoitettu ns. kiellettyjen laulujen konsertista, jolla kuoro halusi ilmiselvästi murtaa musiikillisia raja-aitoja. Niitä voi löytää laittamalla youtuben hakuun vaikkapa ”камерный хор смольного собора запрещенные песни”. No, kyllä sieltä löytää hyviäkin suorituksia, mutta minuun niillä oli pääosin negatiivinen vaikutus. Tutustuin niihin ennakolta ja petyin. Odotukseni Iisakin kirkon konsertista laskivat.

Vigiliassa solisteina olivat altto Nadezhda Brusnitsyna ja tenori Boris Stepanov. Positiivista kuoron kannalta on se, että sillä on resursseja laittaa vaativiin solistiosuuksiin kuoron omia laulajia. Boris Stepanoviin  kuoron ulkopuolella voi tutustua vaikka täällä, kun hän laulaa Pietarin Ziferblat-kahvilassa  La Donna Mobilea: https://www.youtube.com/watch?v=5NI2L5quZKY . Stepanov  on se pitempi kaveri. Hän aloittaa kohdassa 1:30.
Kristus yläpuolellamme

Nyt sitten palaamme takaisin Iisakin kirkkoon. On keskiviikkoilta. Konsertti on alkamaisillaan.

Minulla on melko hyvä paikka, keskellä etuosassa. Huomaan, että edessäni on ranskalainen perhe, aviopari ja kolme teini-ikäistä lasta, kaksi poikaa ja tytär. Ainakin ennen konserttia tuntuvat puheliailta. Pysyvätköhän hiljaa?

Kuoro alkaa tulla paikalleen. Yleisö ablodeeraa.  Taputukset tiivistyvät, kun kuoron johtaja saapuu. Hiljennytään. Alkulaulu Priidite, poklonimsya (Tulkaa, polvistukaamme; Come, Let Us Worship) kajahtaa, se viimeistään hiljentää yleisön. Heti huomaa upean akustiikan. Tämä musiikki on tuotu oikeaan paikkaan, kotiinsa. Ensimmäinen osa loppuu. Samassa yleisö räjähtää ablodeihin. Aistin lievää hämmennystä niin kuorossa kuin osassa yleisöäkin. Eihän tällaisen musiikin keskellä kuulu taputtaa. Kuoronjohtaja ei tee elettäkään. Yksi ranskalaispojista taputtaa käsiään läpsyttäen kuin olisi juuri herännyt rock-konsertissa. Isä vinkkaa hyväntahtoisella eleellä lapsilleen, että osien välissä ei ole tapana taputtaa. Altto astuu kuoron eteen. Alkaa toinen osa. Ja taas hiljennytään.

Yleisö taputtaa kunkin osan jälkeen, välillä vähän hajanaisemmin, välillä runsaammin. Ranskalaisteinit uskovat isän sanaa eivätkä enää taputa.  Muun yleisön taputukset näyttävät heitä huvittavan.

Tästä perheestä ei konsertin aikana aiheudu kuitenkaan mitään häiriötä, vaikka nuoret istuvatkin musiikista sen enempää innostumatta. Tytär välillä väsähtää, painaa päänsä pojan olkapäälle ja tuntuu uinuvan musiikista välittämättä. Mietin, onkohan kyseessä veli vai onko hän poikaystävä. Vanhemmat kuuntelevat isän vilkaistessa välillä muutaman kerran jälkikasvuaan.

Lievää häiriötä tulee muualta yleisön joukosta. Taputuksiin totun pian, niin myös kuoro, vaikka huomaan, että yksittäisiä laulajia ne välillä hieman huvittavat. Toki esityksen kokonaistunnelmaa ne pilaavat. Puhelimen soittoääni kuuluu pari kertaa. Joku rupeaa kuvaamaan esitystä tabletilla. Eräällä kerralla puhelimen omistaja ei huomaa puhelimen soimista. Vieressä istuva katsoja huomauttaa hänelle siitä. Yksi nainen rynnii kesken esityksen konserttiin puikkelehtien tuolien välistä pystymättä kuitenkaan tekemään sitä huomaamattomasti. Joku toinen poistuu paikalta. Jostain kauempaa kuuluu keskustelua. Tällaisessa kirkkoakustiikassa kaikki kuuluu.  Yleisön aiheuttamat pienetkin äännähdykset ja turhat liikehtimiset häiritsevät - ainakin herkkäkuuloista. Esitys kuitenkin etenee sujuvasti. Tällaisissa live-esityksissä sattuu ja tapahtuu. Se kuuluu asiaan, vaikka toivoisikin hiljaisuutta.

En voi mitään sille, että seuraan kuorolaisten ilmeitä ja eleitä esityksen ajan. Laulan itse kuorossa ja haluan katsojanakin aavistella, mitä laulajien päässä liikkuu. Välillä joku kuiskuttelee vierustoverilleen.  Joku naislauluja miltei hätkähtää kun takana oleva tenori aloittaa osuutensa hieman liian äänekkäästi, sekunnin murto-osan etuajassa. Kuorollekin esitys on oma mikromaailmansa.

Mutta siirrympä nyt ulkoisesta havainnoinnista itse esitykseen. Kuoro tuntuu osaavan ortodoksisen kirkkolaulun. Hyvä, että se ei ole mikään oopperakuoro. Ainakin se on osannut jättää oopperamaneerinsa kotiin. Aloituksissa huomaan vähän epätarkkuutta, mikä kertoo, että maineestaan huolimatta ei tämäkään kuoro ole täydellinen. Äänen käyttö on kohdallaan. Hiljaiset osat ja äänen voimaa vaativat osat soivat upeasti. Naisäänet soivat pehmeän luonnollisina, miehillä energisyyttä uhkuvina ja voimallisina. Fraseeraus on selkeää. Tämä kuoro osaa laulaa venäläistä kirkkolaulua niin kuin pitää.

Minulle yksi Vigilian hienoimmista osista on Nyne otpushtshajeshi (Ныне отпущаеши; Nyt päästät palvelijasi; Lord, now lettest Thou Thy servant), johon sisältyy upea tenorisoolo. Tätä osaa odotan koko alun. Yritän arvailla, kuka kuorolaisista sen laulaa. Tajuan, että hän on takarivissä keskellä seisova muita pitempi nuori mies. Yritän seurata, miten hän valmistautuu vaativaan sooloonsa. Hän laulaa paikaltaan. Osan alkaessa hän tekee päällään pari huomaamatonta rentoutusliikettä ja kaikki tuntuu olevan valmista. Solistin ääni soi kirkkaan raikkaana, henkevänä. Tunnen selkäpiissäni lämmintä värinää, sanottakoon sitä vaikka hengen vaikutukseksi. Se on loistavaa äänenkäyttöä, pientä kireyttä ylä-äänissä, mutta vain yhdessä kohdassa. Osan loppuessa voin jo sanoa, että minulle tämä on konsertin hienoin elämys.

Esitys etenee loppuunsa.  Kuorolaulu soi välillä jyhkeänä ylistystä kertoen, väliin kuin rukoukseen hiljentyen. Vigilian basso-osuuksia on pidetty vaativina. Tältä kuorolta ne sujuvat. Välillä mennään hyvin alas. Bassojen alaääni soi vakaana musiikkia kantaen. Mikä sointi! Iisakin kirkon akustiikassa alaäänet murtavat jotakin, jota voi vain äänten harmonialta toivoa. Hiljaisiin kohtiin se tuo rauhaa. Forte-osuudet nousevat eteemme kuin myrskyn puuska. Ne ovat energiaa pursuavia voimannäyttöjä ja ylistyslauluja.

Liekö syynä osien välien ”häiritsevät” taputukset, mutta alkaa tuntua että jännite kuorossa loppua kohden vapautuu. Hymyn häivettäkin näkyy. Tällainen vapautuminen kuitenkin vain parantaa kuoron yhteissointia.

Lopuksi runsaiden suosionosoitusten ja kukitusten jälkeen tulee vielä ylimääräinen. En tunne kappaletta, mutta saattaisi olla vaikka Tshaikovskia. Siinä kuoron eturivissä muita pienikokoisempi nainen laulaa soolon. Raikas sopraanoääni kaikuu kirkon avaruudessa sydäntäsärkevän ihanana. Pyhäinkuvatkin herkistyvät, Kristuksen hahmo yläpuolellamme tuo rauhan. Olen myyty.

Smolnan katedraalin kamarikuoro ottamassa vastaan aplodeja. Takana keskellä upean tenorisoolon laulanut Boris Stepanov.


Jälkeenpäin yritin luoda esityksestä jonkinlaista kokonaiskuvaa.

Ääni soi kauniina, pääosin rentona ja vapautuneena. Kirkon akustiikka tuki upeasti niin kuoroa kuin solistiosuuksiakin. Kuoro tiesi, missä lauloi. Voimakkuuden vaihtelut olivat jyrkkiä. Sekä voimakkaat että hiljaiset osat sopeutuivat akustiikkaan. Ylistystä seurasi rukous, rukousta ylistys. Ikonit, seinä- ja ikkunamaalaukset sekä kultakoristeinen ikonostaasi oli esitykselle visuaalisesti sopiva sekä musiikin henkeä ja sanomaa tukeva paikka.

Kuulija pystyi vastaanottamaan myös näkymättömän henkisen ja hengellisen energian, joka tämänkaltaiseen musiikkiperinteeseen liittyy. Toki turistisesonki toi rasitetta, mutta käsittääkseni jossain määrin myös luovaa kontrastia. Laulajat pystyivät esiintymään vapautuneesti. Musiikki puhui ja vaikutti. Ehkä se ei puhutellut suoraan mutta kukaties myöhemmin se jätti salaperäiset jälkensä ihmisen sydämeen.

Kuoro ansaitsee kiitoksen. Yllä kerroin, että tutustuttuani sen Youtube-esiintymisiin odotukseni olivat epäröivät. Annettakoon anteeksi rujot yritykset tulkita Beatlesia tai venäläisiä bardeja. Se on vain osoitus kuoron rohkeudesta kohdata uutta, murtaa musiikin aitoja. Nuorille laulajille pitää antaa mahdollisuus kokeiluihin. Lisäksi tällaisia kokeiluja tehdessään kuoron yhteishenki nousee ja oma identiteetti selkenee. Ei se ole tuntunut häiritsevän kuorolaisten kykyä paneutua ortodoksiseen lauluperinteeseen.  

Konsertin jälkeen


Konsertin jälkeen

Konsertista jäi hyvä mieli. Yleisö jäi vielä konsertin jälkeen ihailemaan kirkon upeita seinämaalauksia ja ikoneita. Väki väheni, sali hiljeni. Poistuin kirkosta ulkosalle. Ilta-aurinko loisti kirkkaan keltaisena iloisesti tervehtien. Lähdin Nevan valtakadun suuntaan. Oli iltakävelyn aika.
Tsaari Nikolai I tervehtii konserttivieraita Iisakinkirkkoa vastapäätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti