keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Ulkoilua urkujen äärelle

Olen hieman jälkijunassa, sillä tämä tapahtui jo viikko sitten keskiviikkona. Kirjoitin jutun kyllä heti seuraavana päivänä, mutta vasta nyt rupesin juttua iltapuhteeksi viimeistelemään ja päädyin liittämään sen tänne blogiini. Kyse on pienimuotoisesta urkukonsertista, jonne lähdin lähinnä ulkoilun tarpeesta mutta joka sitten osoittautui mieltä kohottavaksi elämykseksi.  

Sää oli kurja. Oli pilkkopimeää ja tuulista. Satoi räntää, eikä se kirkko kovin lähellä ollut. Vilu ja koleus ei kuitenkaan mieltä lannistanut, päinvastoin.  Ulkoilu teki hyvää. Oli ollut hieman nuutunut olo. Kirjallisissa harrastuksissani olin päätynyt kuoleman ja itsemurhan teemaan, ikuisuusasioita. Lähinnä Dostojevskin tuotannosta oli kyse, mutta Leo Tolstoitakin olin pyöritellyt mielessäni. Pohdinnoissani oli avautunut paljon, mutta sinä päivänä en tuntunut pääseväni eteenpäin. Kaikki junnasi samalla radalla. Romaanit Rikoksesta ja rangaistuksesta Riivaajiin antoivat aineksia ajattelulle mutta kokonaisuuksien hahmottaminen oli niistä klönteistä jo aivan toinen asia. Mielikin näytti välillä lipuvan omiin elämän ja kuoleman kysymyksiini. Raikkaassa ulkoilmassa toivoin itseeni edes jotain tolkkua.  Eikä siinä kauaa mennyt, kun olin jo aivan muissa mietteissä.

Tulin kirkolle lähes viime hetkellä. Väkeä oli paikalla mitättömän vähän, parisenkymmentä.  Noin 800 hengen salissa olimme toisiimme nähden kuin irrallisia atomeja. Ainoan yhteyden keskellemme loivat ylhäältä taustalta kaikuvat urut.

Urkuri oli nimeltään Kaisa Alasaarela, joka on vastikään suorittanut kirkkomusiikin maisterin loppututkinnon erinomaisin arvosanoin.  Hän soitti mielestäni vapautuneesti.  Mielelläni kuvaisin sitä jopa sielukkaaksi mutta sillä sanalla on hieman turhan dramaattinen painolasti. Yhtä kaikki olen kuunnellut paljon urkumusiikkia, joten jotain pohjaa minun mielipiteelläni on, vaikka olenkin musiikin suhteen täysi maallikko. Mietin myös tuota vähäisen yleisömäärän vaikutusta.  Se saattoi olla jopa soittajalle helpotus, nähtävästi kokemusta noista uruista ei kuitenkaan ollut kovin paljon vielä kertynyt.  Nyt tuo konsertti saattoi olla vain keino tehdä niihin tuttavuutta. Täysi sali olisi voinut tuoda oman jännitysmomenttinsa mutta toki mitään väestöryntäystä ei ollut odotettavissaankaan.

Ei näissä arki-iltojen urkukonserteissa yleisö viihdy. Se on selvää ja konsertin järjestäjät olivat varmaan jo tottuneet niukkoihin ohjelmien myyntimääriin.  Ja nyt kaiken lisäksi moni oli saattanut kurjan säänkin vuoksi valita lämpöisen koti-illan. Se oli heille tällä kertaa kuitenkin vahinko, sillä konsertti oli feminiinisesti ilmaisten suorastaan ihana. Mieli hiljentyi jykevän salin akustiikassa ja urut soivat upeasti väliin suoranaisia sulosäveliä tapaillen.

Aluksi haluan kehua Alasaarelan itsensä kirjoittamaa esittelytekstiä. Hän kertoo siinä konsertissa soitettavista kappaleista jollain lailla lämpimästi. Hän käyttää toki musiikkitermejä, mutta liittää niihin sen kaltaista tunnevoimaa, että todellakin ymmärsin, että tälle soittajalle musiikki ei ole pelkkää tekniikkaa tai musiikillisia ratkaisuja. Mukana soitossa on iloa, suloisuutta, lempeyttä, aurinkoisuutta, tunnelmallisuutta, sointivärien rikkautta mutta ei voi unohtaa riehakkuuttakaan. Musiikissa kisaillaan, siellä välillä jylisee, aurinko säteilee, uneksitaan ja kuunnellaan linnunlaulua. Esittelyä lukiessani uteliaisuus kohosi kohoamistaan.  Ja kun soitto lähti siitä rullaamaan, herkeämättä herkistelin musiikin mukana.

Ja tiivis kuuden kappaleen kokonaisuus meni läpi 50 minuutissa tiiviinä rykelmänä, kiintoisana ja väliin salaperäisenäkin seikkailuna. Kun soitto päättyi, niin pienilukuinen yleisö tuntui olevan aivan kuin ihastuksesta sanaton. Nytkö jo?  Niin, kyllä se loppui. Solisti käveli hetken odotettuamme kirkkosalin eteen, sai upean kukkakimpun ja häipyi sakastin pimentoon. Meidän ei auttanut kuin lähteä taas ulos räntäsateeseen ja viimaan.

Sävellykset eivät olleet mitään tavanomaista Bachia ja Brahmsia. Kuulijat pääsivät tutustumaan parin tutun sävellyksen ohella myös aivan uuteen, moderniin urkujen soiton maailmaan. Ja ne tutummatkin kappaleet soivat raikkaina ja tuoreina, eivät olleet mitään pölyttyneitä pakkopullia.

Varotan edelleen mahdollisia lukijoita, etten tajua urkumusiikin hienouksista mitään. Elän vain tunteilla. Mutta on minulla vertailukohtaa.  Kun kesällä samassa kirkossa esiintyi kai kuuluisana pidetty ulkomaalainen urkumestari, oli lähes jokainen kappale täyttä kidutusta. Olisin halunnut jo puolivälissä juosta karkuun.  Eräs tuntemani asiantuntijakin haukkui myöhemmin urkurin täysin pystyyn ihmetellen Etelä-Euroopan urkureiden tasoa. Minä puolestani tämän viimeviikkoisen konsertin jälkeen osaan arvostaa suomalaisten urkureiden tasoa. Nytkin oli kyseessä vain vastavalmistunut maisteri, mainekin vasta hakusessa.

Mutta menen viimein konsertin sisältöön, jossa en todellakaan tuntenut kituvani. Ohjelma oli vaihteleva, esitykset täydensivät toisiaan.  Yhden kappaleen loputtua odotin uteliaana, mitä seuraava tuo tullessaan. Ja kerta kerran jälkeen hienompaa oli tulossa.

Tässä ovat esitetyt kappaleet siinä muodossa kuin ne oli ohjelmaan kirjoitettu:

Aivars Kalejs (s. 1951) - Per aspera ad astra

Franz Danksagmüller (s. 1969) – AlabasterLichtWand

Max Reger (1873-1916) – Präludium D op. 65; Fuga D op. 65

Alexandre Guilmant (1837-1911) – Cantilène pastorale op. 15 nr. 3

Louis Vierne (1870-1937) – Carillon de Westminster


Ilta alkoi nykymusiikilla. Sana nykymusiikki saa aina jonkin asteen kauhun, tai ainakin epäilyn värinöitä, mutta tällä kertaa täytyy heti kiittää urkuria, kun oli osannut valita niin maistuvat kappaleet.  Taisivat olla ne kirsikat nykymusiikin kitkerän kakun kuorrutuksesta.  Ensiksi oli vuorossa latvialaisen Aivars Kalejsin Per aspera ad astra. Urkuri itse kertoo sen merkitsevät sananmukaisesti ”epätoivon kautta tähtiin” ja antaa oheen myös sopivamman vastineen: ”Vaikeuksien kautta voittoon.” Sävellys valmistui vuonna 1989. Latviassa käytiin tuolloin itsenäistymiskamppailua ja siihen liittyen teos on omistettu ”kaikkien Neuvostoliiton pakkosiirroissa menehtyneiden latvialaisten lasten muistolle”.  Urkuri kehottaa esittelytekstissään kuulostelemaan soitosta, josko siellä Siperian juna kiitäisi raiteellaan. Kyllä se kiiti. Ja paljon muitakin mielikuvia sävellys ja urkurin tulkinta herättivät. Teoksen lopussa mennään lapsuuden unimaailmaan ja linnunlaulua jäljitteleviin sointuihin. Ja pelon ja kauhukuvien mielleyhtymät kääntyvät lopulta hyvin taitavasti sisäänpäin lapsuuden suojamekanismeihin. Lapsi etsii turvapaikkaa unesta ja todellista linnun viserrystä mukaileva soittokuvio antaa ihmiselle toivon.

Toinen ohjelmanumero oli tältä vuosikymmeneltä.  Suomennettuna nimi kääntyy ”alabasterivaloseinä” ja se esitettiin ensi kerran Göttingenin Pyhän Mikaelin kirkon uudelleenvihkiäisissä vuonna 2015. Säveltäjä Franz Danksagmüller on kotoisin Itävallasta. Tämänkin musiikin ymmärrykseen urkurin esittelyteksti on korvaamaton. En kylläkään aivan päässyt selvyyteen, miten sävellyksen lähtökohtana ollut vakiota ilmaiseva luku π ”pii” lopulta toteutuksessa näkyi. Ehkä se kuului taustalla soivassa tasaisesti värähtelevässä yksitoikkoisessa soinnussa.


Sävellyksen innoituksena ovat alabasterielementit kirkon ikkunoiden edessä, jotka luovat valolle erityisen vaikutuksen vieden ajatukset tuonpuoleiseen maailmaan. Esittelytekstin mukaan musiikki pyrkii aineellistamaan äärettömän eli ikuisen valon.

Sävellystä kuunnellessa tunsin kyllä kouriintuntuvana äärettömyyden. Musiikki jätti mieleen kaikkeuteen pyrkivän ajatuksen. Mieli mukautui musiikin rytmiin ja melodiaan, soinnut veivät matkalle jonnekin kauas, olkoon se sitten vaikka ääretöntä ikuisuutta. 

En voi olla mainitsematta, että tätä kuunnellessani ajatukseni vilahtivat myös Dostojevskin näkemyksissä ikuisuudesta, mistä olin päivällä juuri lueskellut.

Göttingenin Mikaelin kirkkoa esittelevään kuvakavalkaadiin voi käydä tutustumassa täällä. Kirkon elämässä ja sisustuksessa näyttää valo olevan eri muodoissaan läsnä.
Ikuisuuden tuntua Göttingenin Pyhän Mikaelin kirkossa (suunnitteluvaiheessa luotu kuva)

Esittelyteksti antaa loppuun vielä pähkinän purtavaksi: ”…voit yrittää päätellä, mitä varten urkuri tarvitsee teoksen esittämiseen neljä ja puoli pyykkipoikaa.”  Ainakin tuo kertoo sen, että illan solistilla riittää myös leikkimieltä. Yritin kuulostella. Alussa oli jotakin outoa ääntä. Luulin, että se häly tuli jostakin ulkopuolelta.  Kirkossa ajattelin, että se liittyy tuon värinän aikaansaamiseksi, mutta ei kai siihen pyykkipoikia tarvita. Kun olin pikkupoika, meillä oli tapana laittaa pahvinpala pyykkipojilla kiinni pyörän renkaaseen, niin että ajaessa pyörä rätisi kuin mopo. Mitäköhän soittaja on kiinnittänyt pyykkipojilla tuulettimen eteen? Vaikka olisikin, niin tuo puolikas pyykkipoika jää arvoitukseksi.  Urkuri jätti kuulijoilleen arvoituksen, joka vaivaa päätäni edelleen. Jos hän joskus kohdalleni sattuu, niin en ujostele kysyä pähkinän ratkaisua.


Perinteinen osuus alkoi Max Regeristä. Hän edustaa saksalaista romantiikkaa. Nimenomaan Regerin yhteydessä urkuri  käyttää esittelytekstissä erityisen paljon kuvailevaa sanastoa. Preludissa on tosiaan kisailua ja dialogia. On lempeän levollinen ja suloinen Andante, jonka Vivace yllyttää ilonpitoon. Näin pitääkin tuoda musiikkiin eloa. Soittaja oli sen kyllä sisäistänyt. Kuuntelin soittoa kuin seikkailutarinaa. Youtubessa löytämäni versio (täällä) ei soinut läheskään yhtä kiintoisana.

Toisena Regerin kappaleena soi Fuga. Sekin on iloinen. Nyt se soi minun mielikuvissani kuin lentäen tai liitäen, välillä olin löytävinäni sieltä suoranaisen pyörremyrskyn. Se oli kokonaisuudessaan kaunista kuultavaa tarjoten yleisölle herkullista bachmaisen soljuvaa nautintoa. Regeriä olen kuullut ennenkin ja kyllä Johann Sebastian on hänen suuri innoittajansa.

Urkuri itse toteaa kirkon uruista, että siinä on käytettävissä valssi eli rullapaisutin, jolla voidaan soiton aikana säätää urkujen äänenvoimakkuutta kädenkäänteessä. Ne kuuluvat romanttisiin urkuihin, jotka siis tämän kirkon urut olivat. Kovin vahvasti ei urkuri sitä minun kuulemani pohjalta nyt käyttänyt. Mutta hyvää tietoa sen käytöstä kuitenkin sain.

Alexandre Guilmantin sävellys oli lyhykäinen lepohetki – paimenidylli, niin kuin urkuri itse kappaletta esittelee. Urkuri soittaa oikealla kädellään välillä yhtä aikaa huilua ja oboeta.  Sitä saattaa seurata vaikka täällä, tietysti toisen solistin esittämänä. Nyt konsertissa tuo musiikki lyhyesti ilmaistuna lumosi, ehkä se toi vastavaloa synkkään syysiltaan. Kuten yllä kerroin, olin mennyt konserttiin hienohkoissa kuoleman tunnelmissa ja siitä kai välähti päähäni, että haluaisin kuulla sitä kuollessani, sillä sen mukana liidän ilmojen halki viheriöiville niityille, luonnon huomaan, ikuisuuden ihanaan lepoon.  

Ranskalainen Louis Vierne sai kunnian päättää konsertin. Lontoon Westminsterin kellot on upeaa ja uljasta urkumusiikkia, se sopii oikein hyvin konsertin päätöskappaleeksi. Urkuri kertoo, että kyseessä on Viernen  (Pariisin Notre Dame –kirkon urkurin)  tunnetuin urkukappale. Oli se minullekin ennestään tuttu. Nyt kuitenkin urkuri loi ”Westminsterin kelloihin” aivan erityisen  elävän soinnin. Rentouttavan levollisesta alusta musiikki laajenee lähes korviasärkeväksi juhlavaksi huminaksi. Ehkä tuo ”humina” on väärä sana, mutta kirkkosalin kaiussa ääni soi niin resonoiden.  Sama sävellys on kuultavissa vaikka täällä.

Paluumatkan taivalsin vesisateessa, rännäksi sitä ei kai voinut enää kutsua. Kolkko kosteus ei matkaa haitannut.  Pimeän halki edetessäni kevyesti kasvoja piiskanneet vesipisarat tuntuivat lähinnä sametin kosketukselta.  Nämä ovat niitä elämän pieniä ilon hetkiä.


Halusin vähän tehdä vertailua. Mieleen tuli ruotsalainen huippu-urkuri Gunnar Idenstam, jota olen käynyt muutaman kerran kuuntelemassa, viimeksi elokuussa Lahden urkuviikolla. Virtuositeetiltaan Idenstam on maailman huippua, mielestäni ilmiömäinen taituri. Hänen ohjelmistonsakin on sen verran vaativampi, ettei tämän illan urkuri yllä lähellekään samaan. Kyllä hän kuitenkin on mielestäni selvästi parempi kuin toinen aloitteleva urkutaiteilija Maria Vekilova, jota kuulin kesäkuussa Pietarissa.  Alasaarela osasi hyödyntää urkujen ilmaisukeinoja ja moninaisuutta. Soitto eli, siihen ei tullut sen tapaisia suvantovaiheita niin kuin välillä Vekilovaa kuunnellessani.  Nyt soitto huokui lämpöä, Vekilovan konsertissa sen lämpöisen tunnelman loi lähes täysi kirkkosali. Pietarissa oli samaan aikaan ulkona aivan hirveä myrsky, mutta se ei estänyt yleisöä lähtemästä konserttiin. Toivottavasti Suomen luterilaisissa kirkoissa on myös tulevaisuudessa sijaa urkumusiikille, vaikka yleisöä se ei näytäkään kiinnostavan. Ainakin täällä on taitavia soittajia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti